Massage och högläsning ger barn mellan 6-8 år mindre aggressioner och en förbättrad skolgång. Barn som visar upp aggressivt beteende får sannolikt svårare att med inlärning samt att skapa en positiv relation till lärare och klasskompisar. Massage tillåter erfarenheten av att fysiska integrera med en annan person samt ger tilliten att handskas med sin sårbarhet. Att bli berörd och beröra medför acceptans och ett förtroende. Det ger också ett utbyte av fysiska upplevelser och en medvetenhet om andra personer. Artikeln publiserades 2017 har undersökt 105 barn där de delades in i tre grupper, en som fick 50 min massage i veckan. En som fick lyssna på högläsning 50 min samt en kontrollgrupp som fick ordinarie lärarledd lektion i 50 min. Under skolgången registrerades den verbala och fysiska aggressionen hos barnen 2 månader innan grupperna började och två månader då grupperna fortlöpte. Författarna fann att aggressionsutbrotten hos grupperna blev signifikant lägre. I gruppen som fick massage minskade utbrotten från 1,5 registrerade utbrott i snitt per elev till 0,5. I gruppen som lyssnade på högläsning minskade utbrotten från 1,4 till 0,8.
Gällande skolprestationerna under tiden för studien så betygsattes eleverna innan studien gjordes och sedan 6 månader efter. Eleverna i både massage och högläsning ökade sina betyg. Största ökningen fick eleverna i massagegruppen.
“Massage and storytelling reduce aggression and improve academic preformance in children attending elementary school” av Gonçalves, Lia Lopes; Voos, Mariana Callil; de Almeida, Maria Helena Morgani; Caromano, Fátima Aparecida, Occupational Therapy International Mar2017; 24(1): 1-7.
Kommentera